Nyligen hemkommen från Paris och den här pajen var den som fortfarande kittlar mina smaklökar. Den är helt gudomlig helt enkelt.
Pajbotten
- 125 g smör
- 3 dl vetemjöl
- 1 dl socker
- 1 ägg
- 2 rivna bittermandlar (2 droppar arom motsvarar 2 bittermandlar)
- ev smör till formen
Vaniljkräm
- 2,5 dl mjölk
- 1 krm vaniljpulver
- 0,75 dl strösocker
- 3 äggulor
- 0,25 dl potatismjöl
- 50 g smör, mjukt
Färska hallon eller lösfrysta hallon. Själv hade jag en påse med lösfrysta hallon och jag lade upp dem på hushållspapper så att de inte skulle bli för saftiga.
Gör så här
Sätt ugnen på 200°C. Smöra och mjöla formarna om du använder tartelettformar av metall.Kör smör och mjöl i en matberedare eller nyp ihop för hand.Tillsätt florsocker, ägg och bittermandelarom eller riven bittermandel och blanda snabbt ihop till en smidig deg.
